środa, 21 maja 2014

Europejskie Ubezpieczenie Zdrowotne, a Służba zdrowia w Polsce

Wielkimi krokami zbliżają się wakacje. Za nami już polowa maja, matury czy egzaminy gimnazjalne, a przed nami końcowe poprawki w szkołach i sesja na studiach. Jak w każde wakacje wiele osób pokusi się o zagraniczne wyjazdy. Jedni pojada do pracy, inni odpoczywać. Nie ważne dokąd i w jakim celu, ważne że gdy planujemy wyjazd powinniśmy pamiętać o ubezpieczeniu zdrowotnym. Jest to jeden z najważniejszych dokumentów jaki powinniśmy przy sobie mieć udając się poza granice Polski.

Gdzie wyrobić?
W najbliższej placówce NFZ ( w Olsztynie, mieści się on w budynku Sanepidu na ul. Żołnierskiej)
Wyrobienie takiej karty trwa kilka minut. Przyznawana jest na rożny okres czasu, zależny od ważności naszego ubezpieczenia, lub czasu i celu naszego wyjazdu.

Jak wygląda?
Polska

 

Niemiecka
elektronische Gesundheitskarte

Karta ta przeznaczona jest do użytku głownie w nagłych wypadkach, w sytuacjach losowych i niemożliwych do przewidzenia, gdy niezbędna jest nam nagła pomoc medyczna. Wszystkie placówki medyczne (Europejskie) maja obowiązek przyjąć Was z ta karta. Nie ma możliwości żebyście zostali odesłani i nieobsłużeni!!

A teraz najważniejszy dla mnie aspekt czyli Europejska karta zdrowia o korzystanie z niej w Polsce.
Od ponad roku zamieszkuje/zamieszkiwałam poza granicami polski. Tam tez byłam ubezpieczona. Kilka tygodni temu przyjechaliśmy do Polski na Majówkę. Niestety sprawy się pokomplikowały i żarówko ja jak i Syn, zmuszeni byliśmy skorzystać z naszych Kart.
O ile z przychodnia, w której przez pierwszy rok życia leczył się mój Synek nie było większych problemow, poza czekaniem na Panią, która się na tym zna ( bo Starsze Panie z rejestracji nie bardo wiedziały jak nas obsłużyć), to już z moimi dolegliwościami, się nabiegałam.

Ale od początku. Jak już gdzieś tam pisałam, oczekujemy drugiego dziecka. Niestety po tak długiej podroży (1200km) i biegania po bliskich, pojawiły się problemy Ciążowe. Na tyle poważne ze zmuszona byłam skorzystać z konsultacji w szpitalu.
Jak to w szpitalach, raczej nie odsyłają do domu bez niczego, wiec została Skonsultowana, dostałam receptę wraz z zaleceniami i ZAKAZEM podroży do Niemiec. Jednym z zaleceń była konsultacja ginekologiczna w dowolnej przychodni NFZ w poniedziałek.

 I dokładnie tu zaczyna się cyrk ... Od samego rana odwiedziłam trzy różne przychodnie ginekologiczne i w każdej mnie odsyłano. W jednej brak miejsc w innej lekarz może mnie przyjąć ale wyłącznie prywatnie ( mimo podpisanej umowy z NFZ) ... w trzeciej, Pani uznała ze te karty zdrowia obsługują tylko i wyłącznie szpitale i ona na jej podstawie nie może mnie przyjąć, poza tym skoro w piątek zalecono mi poniedziałkową konsultacje to to nie jest sprawa pilna i tego karty tez nie obsługują ...  Nic nie powiem już o tym ze Pani nie wiedziała co to za karta, oglądała ja z każdej strony, jakby widziała ja pierwszy raz w życiu.
Skoro tak, moje następne kroki skierowałam do Narodowego Funduszu Zdrowia, z zapytaniem, co mam dalej ze sobą zrobić. Tam uzyskałam informacje, ze KAŻDA ale to KAŻDA JEDNA placówka, mająca podpisana umowę z NFZ ma nie tylko możliwość, ale obowiązek mnie przyjąć i obsłużyć. A jedyne co musza zrobić to Ksero mojej karty.  Ulżyło mi ogromnie, i następne swoje kroki skierowałam do przychodni znajdującej się najbliższej i to przy szpitalu Wojewódzkim ( w nim miałam konsultacje kilka dni wcześniej). Udałam się do rejestracji, nastałam w kolejce i... nic, otóż Pani ginekolog nie zgodziła się mnie przyjąć, mimo tego ze Pani z rejestracji dzwoniła do swoich przełożonych i Ci nakazali jej mnie zarejestrować to Kobietka nie mogła mi w żaden sposób pomoc bo Pani ginekolog odmówiła. Prawdopodobnie z powodu natłoku pacjentek i tego, ze kontrola to nie poważny stan i ... karty niby tego nie obsługują.
Polecono mi udać się na Pogotowie na SOR, czyli dokładnie tam gdzie byłam kilka dni wcześniej.

Tam pokierowano mnie do Lekarza dyżurnego i ... Pani Doktor zbadała mnie, zaznaczając ze tylko i wyłącznie robi to z miłości do Dzieci  i prawdopodobnie tego ze miałam już łzy w oczach bo ... SOR to nie miejsce do robienia kontroli tym, bardziej w środku dnia,gdzie otwarte są inne placówki od tego są PRZYCHODNIE.

I tak to własnie jest z Ubezpieczeniem. Niby jest ale człowiek go nie ma, niby musza Cie przyjąć, ale odsyłają. Nie mam pojęcia czy takie same problemy robią poza granicami. Wiadomo ze najpewniej obsłużą nas w szpitalach. Pamiętajcie ze szpitale nie są do odwalania całej roboty za przychodnie, które nie potrafią Nas obsłużyć. Nie tylko ze złamanymi czy amputowanymi kończynami macie prawo korzystać w pomocy medycznej. Możecie udać się do dentysty z nagłym problemem, czy internisty z naglą gorączką. Nie ma potrzeby z tak małymi (poważnymi) sprawami wzywać pogotowie czy jechać do szpitala.
Chyba ze, służba zdrowia jest taka sama w całej Europie, to najlepiej porostu z niej nie korzystać.


Życzę Wam zdrowia na całe nadchodzące lato i sił do korzystania z opieki zdrowotnej :)

17 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak najbardziej taka karta EKUZ jest dobrym rozwiązaniem jeżeli wyjeżdżamy gdzieś za granicę na wakacje. Ja jednak jeszcze dodatkowo kupuję ubezpieczenie turystyczne korzystając z kalkulatora https://kioskpolis.pl/kalkulator-turystyczny/ w którym mam całą masę różnych polis. Wtedy wyboeram najbardziej dla mnie korzystną składkę i mam już ubezpieczenie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ubezpieczenie zdrowotne to istotna kwestia, ale jednak każdy z nas przede wszystkim myśli o OC - obowiązkowym ubezpieczeniu każdego kierowcy. Ja polecam zapoznanie się z ofertą OC + AC - https://kalkulator.ubezpieczamy-auto.pl/kalkulator/oc-ac/ to pozwoli nam zaoszczędzić.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dlatego ja jakoś jestem zdania, że zawsze warto posiadać jakieś ubezpieczenie lub polisę na życie. Zawsze to jest jakieś dodatkowe zabezpieczenie, z którego w każdej chwili możecie sobie skorzystać, jeśli tylko jest potrzeba. Zerknijcie sobie może na stronę https://cuk.pl/ubezpieczenia/zdrowie_i_zycie/ubezpieczenie_na_zycie Tam znajdziecie fajne ubezpieczenia. Gwarantuję.

    OdpowiedzUsuń
  6. Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń
  7. Akurat taka forma ubezpieczenia jest ważna w przypadku kiedy wyjeżdżamy za granicę na wakacje. Ja bardziej interesuję się problematyką ubezpieczeń i w artykule https://kioskpolis.pl/najtansze-oc-roznice-stawek/ świetnie wyjaśniono to na czym polegają różnice w składkach OC na auto. Nawet wcześniej nie zdawałam sobie sprawy.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawy wpis. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Akurat jeśli chodzi o tą kartę to przydaje się ona jeśli wyjeżdżamy gdzieś za granicę na wakacje. Natomiast ważnym jest również to aby posiadać ubezpieczenie na życie i zdrowie https://cuk.pl/ubezpieczenia/zycie-i-zdrowie gdyż dla mnie jest to bardzo ważne.

    OdpowiedzUsuń
  10. W sumie takie ubezpieczenie jest dobre jeśli wyjeżdżamy gdzieś za granicę i chcemy mieć potwierdzenie ubezpieczenia w naszym kraju. Ja również chwalę sobie bardzo rozwiązania ubezpieczeń OC i AC w https://kioskpolis.pl/ubezpieczenie-oc-ac-kielce/ gdyż jak dla mnie jest to bardzo dobre miejsce do tego typu rzeczy.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń
  12. Na pewno warto samodzielnie ubezpieczyć siebie i swoje dzieci, bo wtedy wartość ubezpieczenia jest dużo wyższa. Jest wiele ubezpieczeń na życie, ale na pewno każdy dla siebie chciałby znaleźć to najlepsze. Szukajcie z pomocą strony http://swiatubezpieczen.net.pl/ Macie tam porównanie ofert wielu różnych ubezpieczycieli.

    OdpowiedzUsuń
  13. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  14. Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo ciekawie to zostało opisane. Będę tu zaglądać.

    OdpowiedzUsuń
  16. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...